Jak optymalizować cenę surowców i produkcji suplementów diety?

Posiadasz swoją markę suplementów diety w branży e-commerce i chciałbyś zoptymalizować koszty przy aktualnie rosnącej inflacji? Stosując się do kilku kroków z łatwością uzyskasz niższy techniczny koszt wytworzenia.


1) Wybór producenta kontraktowego

Firm wytwarzających suplementy diety na zlecenie jest bardzo dużo. W zależności od profilu działalności, część z nich skupia się na produkcji od A do Z, gdzie wytwórca bierze na siebie odpowiedzialność za zamówienie surowców oraz materiałów produkcyjnych. W takim modelu najczęściej cena za końcowy produkt jest wyższa, jednak ma ona w sobie dużo zalet. Między innymi jako klienci nie musimy sami organizować surowców, końcówki z hurtowych opakowań, które nie zostały zużyte zostają u wykonawcy. Nie angażujemy swojego czasu, który powinniśmy poświęcić na to, na czym znamy się najbardziej – na sprzedaży e-commerce. Takie rozwiązanie jest optymalne przy wieloskładnikowych preparatach. Tworząc suplement diety, który składa się z jednego lub dwóch surowców, warto zainteresować się systemem produkcji z towaru powierzonego. Taka produkcja jest tańsza, ale wymaga zaangażowania czasu i środków po stronie klienta. Jest to niewątpliwie lepsze rozwiązanie, ponieważ osoba zlecająca ma kontrolę nad surowcem oraz techniczny koszt wytworzenia jest obniżony o marżę, jaką producent kontraktowy narzuca na surowiec. Przy zamówieniu materiałów typu opakowania, etykiety lub też kartoniki jednostkowe, sprawa jest identyczna jak powyżej. Nie każda firma chce wytwarzać z towarów powierzonych, ale jest to optymalne rozwiązanie przy optymalizacji TKW.


2) Zamówienie surowców

Przy optymalizacji cen produkcji, klient musi przeprowadzić analizę, czy produkcja kontraktowa od A do Z mu się opłaca, lub też czy dla niego lepszym rozwiązaniem jest zamówienie surowców na własną rękę i przekazanie producentowi kontraktowemu jako towar powierzony. Przy produktach dobrze rotujących, a także zawierających małą liczbę składników, dobrze zastanowić się nad zamówieniem surowców na własną rękę. W Polsce są wyspecjalizowane firmy, które sprowadzają dane ekstrakty lub proszki oraz dostarczają na zasadach DDP (delivery duty paid), co umownie oznacza – do drzwi. Większość producentów kontraktowych zamawia w identyczny sposób, dokładając pewną marżę do końcowego produktu. Znając kanały dystrybucji ekstraktów, możemy pominąć tę opłatę. W tym miejscu zawsze należy przeprowadzić analizę opłacalności, ponieważ liczymy się z tym, iż wytwórca może mieć większe rabaty, niż klient. Znając odpowiednie osoby w branży, jesteśmy w stanie uzyskać optymalną cenę surowców. Należy pamiętać, że zamawianie surowców na własną rękę, nie zawsze się opłaca. Najczęściej minimalna ilość zamówienia wynosi 25 kg, przez co wysokie minimum w ostatecznym rozrachunku może być przeszkodą, kiedy planujemy wytworzyć suplement diety zawierający kilkanaście składników botanicznych. Wtedy polecana jest produkcja od A do Z, z uwagi na to, że producent kontraktowy jest w stanie wykorzystać końcówki surowców u innych swoich klientów.


3) Zamówienie materiałów

Materiały typu opakowania PET/HDPE/glass są sprzedawane przez duże firmy. Jeżeli stosujemy dosłownie kilka rodzajów opakowań, warto zamówić większe ilości bezpośrednio u wytwórcy opakowań i trzymać na czas produkcji. Standardowym zabiegiem optymalizacyjnym przy etykietach i kartonikach jest bezpośrednie zamawianie większych ilości bezpośrednio w drukarni. Każdy klient, który chce wykonać taki zabieg optymalizacyjny, musi uwzględnić to z producentem kontraktowym. Aby tego typu materiał zużyć w odpowiednim dla nas czasie, należy powiadomić wytwórcę o tym oraz dowiedzieć się czy na w swoim parku maszynowym odpowiednią drukarkę dat i serii. Przy druku typu hot-stamp oraz z tzw. ,,plujki” czyli drukarni atramentowej, w projektach należy uwzględniać pola bez lakieru, aby tusz mógł spokojnie wyschnąć i być odpornym na zmazywanie. Ma to duże znaczenie przy atramencie, ponieważ nie trzyma on się poprawnie na lakierowanych powierzchniach. Drukarni hot-stamp zostawiają ślad na samej etykiecie i kartoniku w formie odbicia, więc po zmazaniu lakieru nie ma zagrożenia, że data i seria nie będzie czytelna. Pomimo tego dobrą praktyką jest brak lakieru w miejscu nabicia daty i serii.


4) Wybór odpowiedniego doradztwa w procesie produkcji

Producenci kontraktowi znają się na produkcji i z miłą chęcią wytworzą każdy suplement, który zostanie wymyślony. Prawo żywnościowe jednak bardzo szybko się zmienia, nowe składniki uzyskują zezwolenia, ale również zakazy używania w produktach. Warto skorzystać z profesjonalnego doradztwa w tej dziedzinie, zwłaszcza wtedy, gdy dokonujemy zakupów na własną rękę.

Firma Supplecons ma duże doświadczenie w branży produkcji kontraktowej suplementów diety, dlatego w ramach podstawowych usług świadczy również doradztwo w samych procesach optymalizacyjnych. Zależy nam na tym, aby nasi klienci zarabiali pieniądze. Korzystając z naszego wsparcia, oprócz poprawnych etykiet otrzymają Państwo również wsparcie biznesowe w procesach zakupowych.